tartalomipar > kreatív iparágak / KIP
2011.05.11.

Digitális kiadványok jövője - Bevezető a digitális kiadványok világába

Amíg a kiadóvállalatok, kiadvány szerkesztők és terjesztők el voltak foglalva az egymás közti versengéssel, egy új – mindennél fenyegetőbb és kifinomultabb – versenytárs jelent meg a piacon, amelyről eddig nem nagyon vettek tudomást. Ez a számukra fenyegető “versenytárs” nem az internet és az új média, melyet több-kevesebb sikerrel már beszelídíthettek a meglévő, nyomda-központú üzleti modelljükbe blogjaikkal, közösségi portáljaikkal, hanem maguknak a papír alapú kiadványaiknak a digitálissá válása.

Mindenki, aki nyomtatott kiadványokat állít elő, szerkeszt vagy terjeszt el kell gondolkodjon azon, hogy a következő években mivel fogja megkeresni a kenyerét. A digitális kiadványok egy olyan forradalmi változáson mennek keresztül, amely alapjaiban fogja megváltoztatni a kiadói szakmát a következő néhány évben.

Az Amerikai Kiadók Szövetsége által januárban közzétett adatok alapján az elektronikus könyvek eladásai januárban az összes megjelent címnek már a 23%-át tették ki, és megközelítették a havi 70 millió dollár forgalmat. Egy évvel ezelőtt az Amazon már több elektronikus könyvet adott el, mint keményfedelűt, és ne felejtsük el, hogy az Apple még csak ekkor jelentette be az iPad táblagépet. Az iPad megjelenését és sikerét követően az idén márciusban a Sony is csatlakozott a táblagépek egyre szaporodó számához, amikor nyilvánosan bemutatta a szeptemberben megjelenő S1 és S2 táblagépeit, amelyeken a Google operációs rendszere fog futni.

Akik erre legyintenek, azok jobb, ha visszatekintenek arra, hogy mi történt korábban a zeneiparral. A zeneipart – a közvéleménnyel ellentétben – nem az internet és a zene digitalizálása ölte meg, hanem az iPod, az iPhone és a hordozható médialejátszók. A kegyelemdöfést az iparágnak az adta meg, amikor a digitalizált zene a hordozható médialejátszók segítségével bárhol élvezhetővé vált, amíg az iparág még mindig ragaszkodott a CD alapú gyártáshoz és terjesztéshez. Ahogy a zenehallgatók számára nem ad igazi élményt a számítógép hangszórója, úgy a magazinok megmaradt olvasói sem tekintik teljes értékűnek a könyvek, újságok, magazinok webes megfelelőit. Az iPad megjelenése és sikere azonban mindezt megváltoztatta. Amit az iPod és a hordozható médialejátszók megjelenése jelentett a zeneiparnak, azt iPad sikere és a tablet számítógépek elterjedése fogja előidézni a kiadóvállalatoknál. A táblagépek már a könyv és újságolvasás majdnem teljes érzetét adják, de már interaktív, gazdag média tartalommal, arról nem is beszélve arról, hogy ezekből állandóan több ezer kiadványt, könyvet, lexikont, magazint vihetünk magunkkal, gyakorlatilag a hónunk alatt, azonnal fellapozhatóan.

A hír és az információ már rég nem kötődik a papírra nyomtatott sajtótermékekhez. Online olvassuk, az interneten, TV vagy RSS csatornákon, rádióadások formájában érkezik. Mégis, mit tud az új média és benne az elektronikus kiadványok, amit a régi nem? Elsősorban interaktív, dinamikus és gazdag médiatartalommal rendelkezik (hang, videó és interaktív animációkat tartalmaz), és végül közösségi.

A legtágabb értelemben a PDF is egy elektronikus kiadvány, és sok tekintetben megfelel az elektronikus dokumentumokkal szemben támasztott olvasói követelményeknek, de egy lényeges tekintetben mégsem tekinthetjük elektronikus kiadványnak. Bár létezik technika, amellyel a PDF-ben lévő szöveget is lehet dinamikusan folyatni, illetve abba interaktív és gazdag média elemeket lehet beilleszteni, a legtöbb PDF tartalma alapvetően statikus, kötődése a nyomtatott, papír alapú dokumentumokhoz garantálja, hogy az elektronikus kiadvány tartalma és a kinyomtatott oldal mindig azonos lesz. A PDF emiatt nem felel meg dinamikus tartalom megjelenítés követelményeinek, így egy PDF nem nyújthatja ugyanazt az olvasói élményt egy mobil telefonon és a számítógépen. Aki próbált már egy PDF oldalt mobil telefonon elolvasni, annak lehetnek tapasztalatai erről.

Mindez természetesen nem jelenti a PDF formátum népszerűségének hanyatlását, inkább azt, hogy a PDF formátum használata a helyére fog kerülni. A papír alapú kiadványok, űrlapok, üzleti dokumentumok élethű, az eredetivel mindenben azonos és hiteles megfelelőjeként még változatlanul nagy karrier áll előtte.


Magyar Tartalomipari Szövetség (MATISZ) © 2011, MINDEN JOG FENNTARTVA